Met zo’n 650 km2 is Hollands Kroon bijna de grootste gemeente van Nederland. Het beslaat maar liefst 15% van Noord Holland! De gemeente bestaat voor een deel uit Waddenzee en IJsselmeer en daardoor voor 45% uit water. Het resterende land is voor minder dan 1,5% bebouwd en zo behoort Hollands Kroon tot de dunst bevolkte delen van Nederland. De gemeente heeft een zeehaven, een vliegveld(je) en één treinstation. Heel veel dorpen maar geen echte stad. Nog geen 50.000 inwoners maar alle dorpen hebben een heel eigen identiteit. Drooggelegde vissersdorpen en een drooggelegd eiland, polders die tot de oudste van Nederland behoren en polders die tot de modernste van Nederland behoren. Het Wieringer heuvellandschap, de Wieringermeer met haar oneindige vlakte en het romantische oude cultuurlandschap achter de Westfriesedijk. Hollands Kroon is heel groot, heel groen en heel gevarieerd en daarmee een unieke gemeente.

Hierdoor heeft Hollands Kroon veel te bieden. Aan haar bewoners, aan ondernemers, aan het milieu, aan de economie, aan Nederland. Hoewel veel landschappelijke gebieden in Nederland te maken hebben met krimp is hier in Hollands Kroon niets van te merken. Kortom, Hollands Kroon heeft alles in zich om de Kroon op Holland te worden. GroenLinks Hollands Kroon wil deze uitdaging graag aangaan! Om maar een paar uitdagingen te noemen:

Openbaar vervoer

Door het lage inwonersaantal en de verspreide kleine woonkernen is het voor commerciële leveranciers van openbaar vervoer niet rendabel om tussen de dorpen goed vervoer te verzorgen. Voor een gezonde gemeente - zowel economisch als mbt welzijn - is dit wel een must. De gemeentelijke overheid zal hierin creatief en innovatief moeten  zijn. GroenLinks neemt als meest vernieuwende partij graag het voortouw! We streven daarbij naar gratis, maar zeker goed betaalbaar openbaar vervoer.

Voorzieningen in de dorpen

Het zelfde kan gezegd worden over voorzieningen in de dorpen en over de aantrekkelijkheid van de dorpen voor jonge gezinnen. Ook hierbij ligt de oplossing niet in het krampachtig vasthouden van ‘hoe het vroeger was’ maar juist bij vernieuwing. GroenLinks Hollands Kroon maakt zich er bijvoorbeeld hard voor dat alle woningen, ook in het buitengebied, aangesloten kunnen worden op snel internet. Dit is in deze tijd bijna een eerste levensbehoefte net als elektriciteit, maar bovendien een voorwaarde voor het nieuwe werken (wat voor jonge gezinnen belangrijk is) en voor veel innovatieve oplossingen voor services en voorzieningen.

Duurzame energie

GroenLinks vind dat kerncentrales en kolencentrales direct gesloten moeten worden. Niet alleen omdat ze ons milieu en veiligheid ernstig bedreigen, ook omdat deze energievormen vreselijk duur zijn. Voor iedere euro aan elektriciteit uit een kolencentrale betaalt de belastingbetaler er twee euro bij! Willen we een leefbare wereld nalaten aan onze kinderen dan zal op termijn er helemaal geen fossiele brandstof meer gebruikt mogen worden. Uiteindelijk is alleen duurzame energie een optie. Hollands Kroon heeft door haar unieke omstandigheden hierin een verantwoordelijkheid. Tot voor kort was windenergie de enige economisch haalbare vorm. Inmiddels heeft zonne-energie de windmolen ingehaald. Voor een zo constant mogelijke energielevering is een combinatie van meerdere duurzame bronnen echter verstandig: diversiteit. Windenergie veroorzaakt - als de molens op de verkeerde plaatsen staan - bovendien overlast voor omwonenden. GroenLinks Hollands Kroon wil daarom het aantal windmolens reduceren en onderwerpen aan een goede structuurvisie. De focus moet verlegd worden naar zonne-energie en aardwarmte. Zonnepanelen op boerenschuren ipv solitaire molens. Middels een duurzame energie coöperatie wil GroenLinks dat alle inwoners hier ook van mee kunnen profiteren zonder dat de winst opgaat aan ongebreidelde bonussen van topmanagers. Daarnaast willen wij ons hard maken om van de Noordkop het kenniscentrum te maken van duurzame energie, wat ook de lokale economie en werkgelegenheid een impuls geeft.

Groen, recreatie en duurzame landbouw, veeteelt en visserij

Nederland loopt in Europa ver achter als het gaat om biologisch geproduceerd voedsel. Daarentegen hebben we de twijfelachtige eer koploper te zijn in het gebruik van antibiotica met alle gezondheidsproblemen van dien. We moeten echt stoppen met de schaalvergroting van landbouw en veeteelt. Voor iedere kilo vlees uit een megastal betaalt de belastingbetaler de dubbele rekening. Biologisch is lekkerder, uiteindelijk goedkoper en vooral eerlijker! GroenLinks vindt dat het financiële voordeel ook bij de consument terecht moet komen. Biologische agrarische bedrijven gaan ook heel goed samen met recreatie en toerisme. Hollands Kroon is een groene gemeente. Door slimme groenzones te onderhouden, beschermde natuurgebieden toe te wijzen en veel biologische agrarische bedrijven (weinig chemische bestrijdingsmiddelen) creëren we ruimte voor de natuur en een sterke, toekomst gerichte economie.

Cultuur

Een sterke economie, aantrekken van jonge gezinnen en gezond welzijn. Dit alles kan natuurlijk niet zonder aandacht voor cultuur. Geen stadse vormen, maar passend op Hollands Kroon. Denk aan mooie fietsroutes langs kleine podia en werkruimten, musea en (natuurlijke) monumenten en vergezichten.

GroenLinks Hollands Kroon wil van Hollands Kroon de Kroon op Holland maken door eigenzinnige creativiteit, innovatie en kritische verantwoordelijkheid. Niks crisis, GroenLinks Hollands Kroon heeft zin in de toekomst!