Onlangs zijn er bij de Tweede Kamer meer dan 80.000 handtekeningen tegen het voorgenomen laagvliegen vanuit vliegveld Lelystad ingediend. Mensen protesteren tegen de verwachte geluidoverlast en de gevolgen voor het milieu, het klimaat. GroenLinks staat achter deze protesten. We moeten eerst de herziening van het luchtruim onderzoeken dan pas verder kijken. Het verzet tegen de uitbreiding van dit vliegveld laat zien dat we de grenzen nu echt wel bereikt hebben. Staatssecretaris Sharon Dijksma kondigde na de protesten aan dat de Veluwe minder last krijgt van vliegtuigen die vanaf Lelystad Airport vertrekken. Over het noordelijk deel van het natuurgebied zullen vliegtuigen toch niet op slechts 1800 meter vliegen. 80,000 mensen vroegen eensgezind om échte oplossing: herziening van het luchtruim. De oplossing van Dijksma is een oplossing voor een deel van het probleem, een pleister voor de Veluwe. Het lost niets op voor de andere gebieden waar de vliegtuigen laag over zullen vliegen. Het biedt geen oplossing voor de grote impact van de uitbreiding van vliegveld Lelystad op mens, natuur en klimaat in een groot deel van het land.
GroenLinks Hollands Kroon volgt de ontwikkelingen rond de uitbreiding van het vliegveld al een tijdje met interesse, maar werd dinsdagochtend stevig opgeschrikt door een tweet (@valerieboor): “Weet de Kop van Noord-Holland al dat dit ze boven het hoofd hangt? Ik zie Hippolytushoef, Den Helder, Den Oever, zij stemden vast nog niet?” En inderdaad, wij sliepen nog. Wij wisten niet dat de vliegtuigen ook laag over de Kop van Noord-Holland en dus ook over Hollands Kroon zouden vliegen: op slechts 2200 meter boven Wieringen. Jan Eichhorn heeft vragen gesteld aan het college. 

Op 13 september stelden wij het college vragen over laagvliegroutes over Hollands Kroon vanuit en naar Lelystad Airport. Het college is in de beantwoording van onze vragen klakkeloos uitgegaan van de milieueffectrapportage (MER) voor Lelystad Airport uit 2014, die nu juist zeer omstreden is. De MER voldoet niet aan Europese MER-richtlijn 2014/52/EU en is op een veel te klein gebied geprojecteerd, namelijk alleen rond Lelystad. De Kop van Noord-Holland is hierin niet meegenomen. In 2014 ging men nog niet uit van laagvliegroutes. Daar is pas sinds deze zomer sprake van. Bovendien zijn de geluidsberekeningen gebaseerd op foutieve cijfers en een onvolledige geluidstudie. De werkelijk te verwachten geluidbelasting is veel hoger. Inmiddels is de vliegroute over Hollands Kroon een stukje naar het zuiden verschoven. Deze gaat nu zo ongeveerd over Wieringerwerf, Slootdorp, Anna Paulowna en Breezand.

GroenLinks-kamerlid Suzanne Kröger eist dat de hele milieueffectrapportage wordt overgedaan. “Het kabinet kan het vliegveld nu niet zomaar doordouwen, dit moet eerst grondig worden uitgezocht. Tot een nieuw rapport is opgesteld moeten de plannen voor het vliegveld de ijskast in."

Meer informatie hierover staat o.a. op:

- https://groenlinks.nl/nieuws/ministerie-erkent-fouten-bij-berekening-ge…
- https://www.dalfsennet.nl/nieuws/335844/persverklaring-hoogoverijssel-o….
- http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/152326/lelystad-experts-onderzoek-…

SV 1746 Geacht college,
Op 12 september j.l. zijn er 80.000 in het oosten van het land verzamelde protesthandtekeningen tegen de voorgenomen laagvliegroutes vanaf vliegveld Lelystad ingeleverd bij de Tweede Kamer. Alle vakantievluchten vertrekken over twee jaar daarvandaan. De vliegtuigen zullen niet alleen heel laag over de Veluwe en een groot deel van het oosten van het land gaan, maar ook over de Kop van Noord-Holland. Dat verontrust ons en daarom willen wij u hierover enkele vragen stellen.
Vraag 1.
Bent u ervan op de hoogte dat de voorgenomen laagvliegroutes vanaf vliegveld Lelystad op slechts 2200 meter boven Den Oever, Hippolytushoef en het Balgzand lopen?

Antwoord 1
Ja, uit de media hebben wij dit vernomen.

Vraag 2.
Bent u door Schiphol Group, de Alderstafel of het Rijk op de hoogte gesteld in het voornemen tot deze laagvliegroute? Zo ja, wat was uw reactie hierop?

Antwoord 2
Nee, wij zijn niet door deze organisaties op de hoogte gesteld.

Vraag 3.
De geluidsoverlast door de laag vliegende vliegtuigen zal grote gevolgen hebben voor de inwoners van Wieringen. Wat gaat u daaraan doen?

Antwoord 3
Gezien de uitkomsten van de milieueffectrapportage (m.e.r.), waar uit blijkt dat de geluidbelasting van 40 dB Lden zeer ver van de grenzen van de regio West-Friesland blijft, verwachten wij niet dat de geluidbelasting vanwege het vliegverkeer van en naar de Luchthaven Lelystad, met gewijzigde routes, meer dan 40 dB Lden gaat bedragen in de regio West-Friesland. Het ligt dan ook niet in de lijn der verwachting dat de inwoners van de gemeente Hollands Kroon grote gevolgen zullen ondervinden door voorgenomen vliegroutes vanaf vliegveld Lelystad. Op basis van de in Nederland geldende wettelijke normen voor geluid is er, gezien de resultaten van de m.e.r. rapportage (paragraaf 6.3) voor de uitbreiding van de Luchthaven Lelystad in het geheel geen sprake van overschrijding van geluidnormen in de kop van Noord-Holland. De milieueffectrapportage Lelystad Airport is al uitgevoerd en op 31 maart 2014 gepubliceerd. De onderliggende stukken zijn openbaar in te zien op de site van de Alderstafel; www.alderstafel.nl (onder Besluitvorming 2009-2014).

Vraag 4.
De geluidsoverlast zal ook grote gevolgen hebben voor het toerisme. Heeft u daar al een inschatting van kunnen maken?

Antwoord 4
Het ligt niet in de lijn der verwachting dat het toerisme grote gevolgen gaat ondervinden door voorgenomen vliegroutes vanaf vliegveld Lelystad, nu wordt voldaan aan de in Nederland geldende wettelijke normen voor geluid.

Vraag 5.
Laag vliegen heeft grote effecten op de veiligheid en de gezondheid van onze inwoners en op het milieu. Wat gaat u doen ons daartegen te beschermen?

Antwoord 5
Op grond van de milieueffectrapportage Lelystad Airport ligt het niet in de lijn der verwachting dat de voorgenomen vliegroutes vanaf vliegveld Lelystad grote effecten hebben op de veiligheid en de gezondheid van onze inwoners en op het milieu.

Vraag 6.
Werelderfgoed de Waddenzee is een Natura 2000-gebied en het Balgzand is internationaal erkend als zeer belangrijk wetland. Deelt u onze bezorgdheid over de gevolgen van de laagvliegroute over Wieringen voor de Waddenzee en het Balgzand? Wat gaat u doen om aantasting van de belangrijke trekroutes van vele soorten en enorme aantallen vogels te voorkomen?

Antwoord 6
Wij delen uw bezorgdheid over de gevolgen van de vliegroutes vanaf vliegveld Lelystad voor de Waddenzee en het Balgzand. Echter, deze aspecten worden, indien van toepassing, meegewogen in de m.e.r. rapportage. In paragraaf 6.8 van de m.e.r. rapportage en in de bijlage 4E, behorende bij deze rapportage, wordt ingegaan op het aspect natuur. Hieruit blijkt dat het genoemde Natura 2000-gebied Waddenzee en het Balgzand dusdanig ver van de Luchthaven Lelystad zijn gelegen, dat hier ruimschoots aan de milieunormen wordt voldaan.

Vraag 7.
De MER voor Lelystad Airport voldoet niet aan Europese MER-richtlijn 2014/52/EU en is op een veel te klein gebied geprojecteerd, namelijk alleen rond Lelystad. De Kop van Noord-Holland is hierin niet meegenomen. Wat gaat u hieraan doen?

Antwoord 7
Door u wordt gesteld dat de m.e.r. voor Lelystad Airport niet voldoet aan Europese MER-richtlijn 2014/52/EU. U geeft echter niet aan waarop u dit baseert. Hierbij kan worden opgemerkt dat voorafgaande aan een uitgebreide m.e.r. rapportage, eerst een Notitie reikwijdte en detailniveau wordt opgesteld. Deze notitie wordt getoetst door de Commissie voor de milieueffectrapportage. Indien de Commissie van mening is dat niet wordt voldaan aan de daarvoor geldende richtlijnen, dan moet de notitie worden aangepast. Pas als de Commissie akkoord is kan het uitgebreide m.e.r. onderzoek van start gaan.
De Kop van Noord-Holland is terecht niet meegenomen in de m.e.r., dan wel in de daaraan voorafgaande Notitie reikwijdte en detailniveau, omdat uit de m.e.r. rapportage Lelystad Airport 2014 blijkt dat er geen enkele wettelijke norm binnen de Kop van Noord-Holland wordt overschreden. De contouren van de wettelijke normen liggen ver buiten de Kop van Noord-Holland.
Als men bijvoorbeeld kijkt op de kaart op bladzijde 17 van deel 5 - Kaarten van de m.e.r. rapportage - dan ziet men dat voor de gekozen B+ variant met 45.000 vliegbewegingen per jaar de Lden geluid-contour van 40 dB, net aan de grens van het vaste land van Flevoland met het IJsselmeer raakt. Dit punt ligt op een afstand van meer dan 20 kilometer van de oever van het IJsselmeer ter hoogte van Enkhuizen.
Als de toetsende instantie, de Commissie voor de milieueffect-rapportage, van oordeel was geweest dat het onderzoeksgebied groter had moeten zijn dan in de onderliggende m.e.r. is gebruikt, dan had men hier zeker een opmerking over gemaakt. De Commissie voor de milieueffectrapportage is de onafhankelijke adviseur bij m.e.r.-procedures. De Commissie adviseert over de inhoud van milieueffectrapporten. De werkwijze is transparant en de adviezen zijn openbaar.

Vraag 8.
Hollands Kroon is niet de enige Noord-Hollandse gemeente die overlast zal ondervinden van de voorgenomen laagvliegroutes. Ben u voornemens om te gaan samenwerken met de andere gemeenten en met de provincie Noord-Holland teneinde gezamenlijk een stevige vuist te maken tegen de Schiphol Group, de Alderstafel en het Rijk?

Antwoord 7
Wij gaan onderzoeken op welke manier wij de gezamenlijke belangen kunnen behartigen.

Met vriendelijke groet,F.P.J. Wijga

Jan Eichhorn                                   F.P.J. Wijga            J.R.A. Nawijn
GroenLinks Hollands Kroon           locosecretaris         burgemeester