Wat je achtergrond is mag niet bepalen hoe ver je als kind of volwassene later kunt komen of hoe groot je kunt dromen. Ieder kind verdient een goede start. Volwassenen krijgen (een tweede) kans om een achterstand in taal of anderszins weg te werken. Eén op de negen Nederlanders kan niet goed genoeg lezen en schrijven. Dit is een groot maatschappelijk probleem. We bestrijden laaggeletterdheid bij zowel kinderen als volwassenen.

Onderwijs

Een goede schoolkeuze is belangrijk, ook voor de basisschool, maar te kleine scholen zijn geen optimale leeromgeving. Het is daarom geen doel op zich om in iedere kern een basisschool te houden. Belangrijker vindt GroenLinks het dat er op fietsafstand keuze is tussen tenminste twee goede basisscholen.Ons onderwijs moet er op zijn gericht om de achterstanden waarmee kinderen beginnen, weg te werken en zo hun talenten verder te ontwikkelen. Geen enkele jongere mag voortijdig afhaken of worden afgeschreven. Iedereen die leerplichtig is, zit of op school, of volgt een leerwerktraject. Schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten worden actief aangepakt. Kinderen van migranten en vluchtelingen hebben onze bijzondere aandacht: zij moeten evenveel kansen krijgen als andere kinderen in Hollands Kroon. Scholen dienen er alert op te zijn dat ze leerlingen met migrantenouders niet een te laag advies voor het voortgezet onderwijs geven. Speciale aandacht is nodig voor het voorkomen en aanpakken van thuiszittende kinderen, die niet naar school gaan. Indien nodig, als dat het beste is voor het kind, wordt ook passend onderwijs buiten de gemeente gefaciliteerd. Zorggeld voor scholen blijft niet op de plank liggen, maar wordt ingezet om leerlingen optimaal passende kansen te bieden. Voor hoog getalenteerde leerlingen komen er meer mogelijkheden die aansluiten op hun eigen ontwikkeling. De gemeente stimuleert extra aandacht van scholen voor deze leerlingen, die vaak relatief slecht presteren op school en eerder uitvallen.

Positief jeugdbeleid

Kinderen en jongeren doen ertoe in Hollands Kroon. Wij nemen hun wensen serieus. We praten niet over jongeren, maar met jongeren over de inrichting van speel-, sport- en ontmoetingsruimten, over jongerenwerk en de bestrijding van jongerenoverlast. GroenLinks wil inspelen op de behoeftes van jongeren en hen actief uitdagen om positieve initiatieven te nemen. Daarom komt er een jongerenadviesraad, die jongeren onder begeleiding van een coach (bijvoorbeeld een raadslid) verbindt aan de gemeente, de gemeentelijke politiek en aan allerlei lokale organisaties.

Elke school is een vreedzame school

Pesten wordt niet getolereerd. Op alle scholen in Hollands Kroon wordt pesten op een actieve en consequente manier bestreden. De gemeente propageert de uitgangspunten van de vreedzame school: kinderen leren conflicten op een vreedzame manier op te lossen. Dit maakt hen weerbaarder, ook tegen pesten.

Gastvrije gemeente

Een sociale samenleving betekent ook een gastvrije samenleving. Mensen die op de vlucht zijn voor oorlog of onderdrukking bieden wij een veilige plek. Aan racisme en discriminatie van migranten, vrouwen en (seksuele) minderheden of mensen met een beperking stellen we harde grenzen. In een open en gastvrije samenleving moeten we ons allemáál thuis kunnen voelen. GroenLinks vindt het onaanvaardbaar als mensen uit hun buurt worden weggepest. Het uitgangspunt is dat de dader verhuist en het slachtoffer blijft en niet omgekeerd.

Dit willen wij

• Ouders moeten kunnen kiezen uit tenminste twee goede basisscholen op fietsafstand.
  • Kinderen van migranten hebben onze bijzondere aandacht: zij moeten evenveel kansen krijgen als andere kinderen in Hollands Kroon.
  • Zorggeld voor scholen blijft niet op de plank liggen, maar wordt ingezet om leerlingen optimaal passende kansen te bieden.
  • Wij voeren een positief jeugdbeleid. De gemeente propageert de uitgangspunten van de vreedzame school.
  • Wij bieden mensen die op de vlucht zijn voor oorlog of onderdrukking een veilige haven.
  • Wij bestrijden laaggeletterdheid bij zowel kinderen als volwassenen.
  • Snel internet voor iedere inwoner en voor alle bedrijven.

Digitalisering is een goede ontwikkeling, maar GroenLinks wil voorkomen dat inwoners die niet om kunnen gaan met de digitale dienstverlening tussen wal en schip vallen. Een persoonlijke benadering blijft voor sommige groepen belangrijk.