Natuur

Hollands Kroon is een prachtige , heel gevarièerde gemeente, waar natuur en landschap steeds meer onder druk staan door steeds intensievere en industriëlere land/ en (glas-)tuinbouw en de daarbij behorende productiemethodes. Deze ontwikkeling is gebaseerd op achterhaalde opvattingen over economische groei. Groter en meer van hetzelfde is daarbij het devies. De afgelopen decennia is 75% van het insectenbestand verdwenen. Dit heeft onder andere gevolgen voor de vogelstand, maar ook voor de landbouw zelf. Veel gewassen moeten worden bestoven door insecten. Ons natuurlijke kapitaal wordt verwaarloosd. Dat willen wij veranderen. Hollands Kroon moet een groene gemeente blijven.

De Omgevingsvisie van Hollands Kroon gaat van tafel

De Omgevingsvisie van Hollands Kroon is voornamelijk gericht op de economische belangen van de agrarische sector en het bedrijfsleven. Het "ja, tenzij"-principe houdt in dat alles mag, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om het niet te doen. Aantasting van natuur en milieu vinden wij een zwaarwegende reden, maar in de omgevingsvisie speelt dit een ondergeschikte rol; Hollands Kroon voert geen actief natuurbeleid. Een gemiste kans. Natuur is van levensbelang voor ons allemaal en voor toekomstige generaties. GroenLinks wil ook buiten het Natuurnetwerk Nederland ruimte bieden aan natuur in onze gemeente. Wij willen werken aan een nieuw evenwicht waarin het behoud van natuur, milieu en landschap voorop staat en een duurzame agrarische productie leidend is. Dit vraagt om duidelijke, groene kaders vanuit de politiek. Wij willen een groene, op de toekomst gerichte omgevingsvisie maken met respect voor natuur, dieren, mensen, bedrijven en landschap. Samen met inwoners, omliggende gemeenten en de provincie Noord-Holland.

Gezond klimaat

GroenLinks zet zich in voor een gezond en goed leven, nu én in de toekomst. Een gezonde leefomgeving reikt natuurlijk verder dan onze gemeente. Maar uiteindelijk gaat het erom dat wij allemaal doen wat we kunnen. Op internationaal, nationaal, regionaal maar óók op lokaal niveau. De wereldwijde afspraken om klimaatverandering een halt toe te roepen, passen we natuurlijk toe in onze gemeente. In huizen willen we niet langer aardgas gebruiken voor de verwarming of om mee te koken. Woningen in Hollands Kroon moeten beter worden geïsoleerd. En we gaan onze eigen energie opwekken. Een grote opgave, maar wel een belangrijke. Want behalve een gezondere leefomgeving zorgen deze maatregelen ook voor werk en bovendien: voor een lagere energierekening.

Biodiversiteit

In een groene wijk is het leven prettiger. Kinderen kunnen lekker buiten spelen en iedereen kan dicht bij huis wandelen, fietsen en sporten. Daarom wil GroenLinks het groen in onze gemeente beschermen en zelfs uitbreiden. Toename van de biodiversiteit is belangrijk, binnen en buiten de bebouwde kom. We zetten ons in voor bijen, hommels, vlinders en andere insecten door de biodiversiteit te stimuleren. Bij aanplant houden we rekening met planten waar bijen en vlinders op af komen. We leggen bijenlinten aan. We sieren onze wijken met lommerrijk groen, met sportveldjes en met mooie parken. Initiatieven vanuit de samenleving voor meer groen en meer natuur stimuleren en steunen wij. Wij faciliteren bedrijven die werken met respect voor natuur, milieu en dierenwelzijn.

Bomen

GroenLinks wil meer bomen in Hollands Kroon. Dat is goed voor insecten, voor vogels, voor de biodiversiteit. En voor mensen. Bomen zijn de meest duurzame groene elementen van de openbare ruimte. De gemeente besteedt nu jaarlijks ongeveer 85.000 euro aan het planten van bomen. Dit zijn er ongeveer 250. Dat is volstrekt onvoldoende. Door essentaksterfte en iepziekte, maar ook door het kappen van "in de weg staande" bomen, verdwijnen er veel meer bomen dan er bij komen. GroenLinks trekt meer geld uit voor het (her)planten van bomen; in eerste instantie verhogen wij het bedrag tot 150.000 euro. Wij voeren een bomenplan in.

Bomenplan

Wij beginnen zonodig met het herinventariseren van het bomenbestand. Welke (monumentale) bomen staan er op gemeentelijke grond? Staan er monumentale bomen in privétuinen? Welke bomen moeten extra beschermd worden? Wij vinden het belangrijk om deze bomen in stand te houden. Hoe kunnen we dat aanpakken? We stellen vast waar bomen kunnen worden geplant en welke soorten op die plek het beste zijn. Variëteit en diversiteit zijn belangrijke criteria. Uiteraard worden inwoners hierbij betrokken. Gekapte bomen worden vervangen door nieuwe bomen, als het even kan op dezelfde plek. De helft van het voor bomen begrote bedrag is bestemd voor bomen die door inwoners worden geplant. De gemeente stelt een keer per jaar duurzaam gekweekte insect- en vogelvriendelijke bomen beschikbaar, waarop inwoners kunnen intekenen. Voor 75.000 euro kunnen zo ongeveer 1000 à 1500 jaarbomen worden geplant, veel meer dan de gemeente voor dat geld kan planten. De bomen staan in privétuinen en worden niet door de gemeente onderhouden. De rest van het bedrag gebruikt de gemeente voor het planten van bomen op plaatsen waar te weinig bomen staan.

Dit willen wij

• Wij voeren een bomenplan in.
  • Inwonersinitiatief bij het planten van bomen.
  • Meer natuur, ook buiten het Natuurnetwerk Nederland.
  • Initiatieven vanuit de samenleving voor meer groen en meer natuur, zoals de aanleg van tiny forests stimuleren en steunen wij.
  • Stenen, onderhoudsvrije tuinen zijn een modetrend. Wij willen inwoners juist stimuleren om de eigen tuin te vergroenen en dat Hollands Kroon zich aansluit bij de Operatie Steenbreek.
  • De gemeente beperkt en ontmoedigt het gebruik van bestrijdingsmiddelen.
  • Wij faciliteren bedrijven die werken met respect voor natuur, milieu en dierenwelzijn.
  • We stimuleren biologische landbouw, natuurinclusieve en grondgebonden landbouw, regionale afzetcoöperaties en multifunctionele landbouw, zoals zorgboerderijen.
  • GroenLinks wil de plezierjacht verbieden en beheersjacht alleen onder strenge voorwaarden toestaan: bij ernstige schade of bedreiging van de volksgezondheid of veiligheid.
  • De nieuwe omgevingsvisie wordt echt een groene visie op de toekomst.

Natuur

Recreatie en toerisme: van alle markten thuis

Vernieuwend boeren in Hollands Kroon

Verantwoorde visserij, nu en later